Accueil Centre d'études sur l'intégration et la mondialisation (CEIM) Page d'accueil - Projet d'études sur les technologies de l'information et des communications (ÉTIC) - CEIM
Accueil CEIM / Accueil ÉTIC / Centre de recherche interdisciplinaire sur la diversité et la démocratie (...) / Teaching Religious Literacy to Combat Religious Bullying

Teaching Religious Literacy to Combat Religious Bullying

Puce noire Jeudi 9 décembre 2021, 12h30, en ligne

Midi-CRIDAQ

Conférence d’Alice Chan sur son récent livre Teaching Religious Literacy to Combat Religious Bullying (Routhledge, 2021).

* Veuillez noter qu’exceptionnellement la présentation sera en anglais.
** Inscrivez-vous (sans frais) pour recevoir le lien Zoom de l’événement :
https://cridaq.uqam.ca/activite/teaching-religious-literacy-to-combat-religious-bullying/

Résumé du livre
This text explores the phenomenon of religious bullying as it manifests in two North American contexts and theorizes religious literacy as a viable school-based intervention to promote understanding of religious and non-religious difference.

Using substantive, qualitative data from schools and communities in California and Quebec, Teaching Religious Literacy to Combat Religious Bullying examines the impact of mandatory religious literacy courses delivered in secondary schools and identifies curricula, teacher attitudes, training, and administrative support as key determinants of course impact. Drawing on Bronfenbrenner’s social-ecological framework, the text then illustrates how the environmental factors both in and outside of the school considerably influence teacher and student attitudes to religious and non-religious traditions. Practical recommendations are made to combat overarching societal trends and religious discrimination within the classroom, and context is cited as key to an effective discussion on religious literacy more broadly.

This text will benefit researchers, academics, and educators with an interest in religious literacy, religious education, the sociology of education, and those looking at the field of bullying and truancy more widely. Those interested in intersectionality, marginalized communities, secularism, and educational policy will also benefit from the volume.

** Veuillez noter que la date de cet événement a changé depuis la première vague de diffusion : la conférence se tiendra le jeudi 9 décembre 2021, à 12h30.

** La présentation sera exceptionnellement en anglais.

Événement Facebook

Partager

Partager sur Facebook  
Centre d'études sur l'intégration et la mondialisation (CEIM) ceim @uqam.ca Retour en haut de la page
Nos partenaires        Université du Québec à Montréal (UQAM)        Institut d'études internationales de Montréal (IEIM)        Fond de recherche sur la société et la culture | Québec        Ressources humaines et Développement des compétences Canada